Un mes més. El Govern retardarà un mes l’aplicació del nou impost sobre begudes ensucrades, fins al proper 1 de maig. L’entrada en vigor estava prevista per la llei d’acompanyament dels pressupostos de la Generalitat del 2017 per a aquest dissabte 1 d’abril. Està previst que l’Executiu català aprovi el dimarts que ve un decret en el qual prorrogarà l’engegada del gravamen.
La indústria, la distribució i l’hostaleria, encara que van conèixer al novembre passat que s’anava a aprovar aquest nou impost, exigien almenys tres mesos de demora per considerar “del tot inviable” el termini fixat per la Generalitat. En un comunicat conjunt, han expressat la seva “enorme preocupació per la precipitada entrada en vigor” d’aquest nou impost, del que han criticat que crea molta confusió i complica la gestió de les companyies que operen en un mercat únic.
L’efecte directe de l’impost de les begudes ensucrades és una càrrega sobre els costos de distribució, que presumiblement repercutiran en els preus de venda. L’entrada en vigor era coneguda des del novembre passat. El cost afegit serà de menys d’un euro per litre en qualsevol cas, mentre els ingressos previstos pel Govern serien de l’ordre de 41,3 milions d’euros anuals. El nou impost ha generado dubtes en el sector ha generat dubtes en el sector, que el Govern ha intentat respondre en els últims mesos.
En concret, subscriuen aquest plantejament l’Associació d’empreses de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc), l’Associació Nacional de Grans Empreses de Distribució (Anged), Associació de Cadenes Espanyoles de Supermercats (Aces), l’Associació Espanyola de Distribuïdors, Autoserveis i Supermercats (Adeas), el Consell d’empreses Distribuïdores d’Alimentació de Catalunya (Cedac), la Federació Espanyola d’Hostaleria (Fehr), la Federació Espanyola d’Indústries d’Alimentació i Begudes (Fiab) i Marques de Restauració, que representa a empreses com McDonald’s, KFC, Vips i Rodilla.
POC TEMPS
Els signants del comunicat defensen no haver tingut “temps material” per preparar els seus sistemes de gestió i poder assumir el canvi que suposa haver de recalcular i modificar el preu d’una gran quantitat de productes abans del proper dissabte. Com a conseqüència, el compte de resultats de les companyies es veurà directament afectada. Han recordat que, d’acord al text aprovat, les empreses tenen l’obligació de fer la liquidació del primer trimestre d’aplicació de l’impost (abril, maig i juny) el proper 1 de juliol, la qual cosa exigeix tenir tot el sistema llest per repercutir l’impost aquest mateix cap de setmana.
“La nova obligació fiscal requereix d’ajustos informàtics, molt costosos en recursos econòmics i en temps de programació, que no podran realitzar-se fins a no conèixer els requeriments inclosos en el seu desenvolupament reglamentari, pendent d’aprovació”, han asseverat.
REPERCUSSIÓ Al CONSUMIDOR
El sector afegeix que les implicacions del nou impost tampoc s’han traslladat “convenientment als consumidors malgrat estar clarament afectats”. En concret, el gravamen s’aplicarà a refrescs o sodas, begudes de nèctar de fruites i sucs de fruites, begudes esportives, begudes de te i cafè, begudes energètiques, llets endolcides, begudes alternatives de la llet, batuts i begudes de llet amb suc de fruita, begudes vegetals i aigües amb sabors.
Font: elperiódico