Les empreses ecològiques, igual que la superfície ecològica, continua el seu desenvolupament. Creixement que ve acompanyat d’una diversificació de les activitats empresarials més enllà de les clàssiques hortofrutícolas, vi i oli.

La indústria ecològica ha crescut a Espanya el 15,4 % en 2015 (5.825 marques enfront de les 5.048 de 2014) i ha entrat en noves àrees de negoci alimentari, la qual cosa indica una “normalització del consum en ressò”, que es suma a un augment de la despesa per càpita prevista per 2015, segons fonts del sector.

Les últimes dades sobre l’agricultura ecològica en 2015 del Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi ambient mostren augments significatius en activitats tradicionals (hortofrutícola, vi o oli), però també en altres diferents, que suposen noves tendències en alimentació ecològica.

Les empreses ecològiques estan centrades en hortofrutícola (30,6 % del total), cellers (14,4 %) i molins d’oli (11,5 %), que segueixen la seva consolidació i són productes molt demandats, sobretot als mercats d’exportació.

Així, destaquen les pujades en les “clàssiques” fruites i hortalisses, amb 1.785 empreses en 2015, un +24 %; en elaboració de begudes, amb 969, +13 %, de les quals 838 corresponen a cellers; i en elaboració d’olis i greixos vegetals, amb 715, un +15 %, de les quals 671 són molins d’oli i envasadores d’oli.

No obstant això, ressalta el repunt d’un 55 % en elaboració d’altres productes alimentaris d’origen vegetal (890 marques enfront de les 575 de 2014).

Noves empreses ecològiques i noves àrees de negoci alimentari
Aquí es “poden englobar aquells productes que indiquen que l’alimentació ecològica es va normalitzant”, ja que en ampliar-se l’oferta d’aliments ecològics transformats es diversifica també la cistella de la compra, segons el president de la Federació d’empreses amb Productes Ecològics d’Espanya (Fepeco), Juan Antonio Caballero.

Més enllà de fruites i hortalisses, vi o oli ecològics, la demanda i “també les vendes” es diversifiquen cada vegada més a productes com a gaspatxos, melmelades, iogurts, hamburgueses…
Caballero posa l’accent que el consumidor troba cada vegada més productes ecològics produïts i elaborats a Espanya.

El director de la consultora especialitzada en el sector ecològic Eco-Logical, Diego Roig, afegeix que el fet que augmentin les activitats industrials diferents a les clàssiques “es pot interpretar també com un augment en la producció d’aliments enfocats a vegetarians, flexivegetarians o vegans“.

Fins ara s’importava la pràctica totalitat d’aquest tipus aliments, encara que Roig assenyala que el productor espanyol “llança cada vegada més productes dirigits a aquest públic” que prescindeix de proteïna animal en la seva dieta.

Els vegans no consumeixen cap producte d’origen animal (carn, peix, ous, llet o mel).

Segons informació facilitada per Vida Sana, els productors espanyols opten ja per elaborar, per exemple, cervesa ecològica apta per a ells (perquè no s’aclareixen amb adjuvants com la cua de peix o albúmina d’ou, ni utilitzen ingredients com la mel) o galetes que prescindeixen d’ingredients habituals com a llet, ous o mel.

En el pol negatiu, es troben les empreses ecològiques relacionades de fleca i farinácis, que retrocedeixen el 23 % i baixen a 487 enfront de les 634 registrades en 2014; el mateix passa amb la fabricació de productes de mòlta, midons i productes amilàcis que cauen en el mateix percentatge, de 81 a 62 marques en 2015.

En general, el conjunt d’empreses relacionades amb la producció vegetal (4.960, el 16,5 % més enfront de 2014) prevalen enfront de les de producció animal (865, el 9,5 % més) i, en aquestes últimes, cal esmentar l’increment del 16,5 % experimentat en l’elaboració de productes làctics, amb 141 enfront de les 121 de 2014.

Repunt que va en paral·lel a una creixent demanda de productes làctics a Espanya i en la qual hi ha possibilitats d’expansió, sobretot en la cornisa cantàbrica, on cada vegada més ramaders estudien la conversió a ecològic davant la pèrdua de rendibilitat de les explotacions convencionals.